Behandling og besøk på tannlegekontoret er en ting, men pasienten føler ofte smerte hjemme når bedøvelsen slipper taket.

pasjenter40Dr. med. Krzysztof Gończowski: For alle legene som arbeider i MAGNADENT slutter ikke behandlingen i øyeblikket pasienten forlater kontoret. Det er klart på forhånd at når den lokale bedøvelsen slutter å virke, f.eks. etter et komplisert kirurgisk inngrep, kommer pasienten til å føle smerte forårsaket av selve traumatiseringen av vevet eller av resterende betennelse.

En slik pasient må bli utstyrt med tilstrekkelig beskyttelse mot smerten. Og det er ikke nok å foreskrive en smertestillende som kan kjøpes på en vanlig butikk og si “ta en når det begynner å gjøre vondt”, eller administrere antibiotika. Pasienten trenger riktig tilpassede, ny generasjon smertestillende og anti-inflammatoriske midler som vil redusere smerten slik at pasienten problemfritt kan sove, arbeide og fungere som vanlig. Slike avanserte medikamenter reduserer også hevelse, gir kortere helingstid og har færre bivirkninger.

Tannl. Aleksandra Gończowska: I dag har situasjonen endret seg mye når det gjelder den såkalte “smertestigen”. Etter de nyeste retningslinjene fra WHO skal man ikke gi smertestillende og anti-inflammatoriske legemidler når det allerede gjør vondt, fordi da er det for sent. Vi gir pasienten riktig tilpassede medikamenter før smerten kommer, slik at han ikke føler den i det hele tatt. Kort sagt, gjør vi en overgang fra behandling av symptomer til behandling av årsaken, eller som oftest gjennomfører vi en såkalt kombinasjonsbehandling. Det er vår oppgave å sikre at rekonvalesensen etter behandlingen er så behagelig for pasienten som mulig.

Copyright Tannklinikkikrakow 2016. All rights reserved.